MCT olej: Dopřejte si energii a podpořte hubnutí

MCT coconut oil

Slyšeli jste už o MCT oleji? MCT olej (Medium Chain Triglycerides) se skládá ze složených tuků se středně dlouhým řetězcem. Běžně se vyskytuje v rostlinném kokosovém nebo palmovém oleji. Ve formě doplňků výživy se čím dál tím víc těší oblibě u vyznavačů nízkosacharidové ,,keto“ diety a taky u sportovců – zejména u atletů a kulturistů, kteří hledají efektivní zdroj energie. Jde to vůbec dohromady? Může pomoct tuk k lepší kontrole váhy? Jaké benefity přináší našemu zdraví? Je dobrý jen pro sportovce nebo může pomoct i při řešení zdravotních potíží? Dozvíte se níže v článku. 

Co jsou tuky?

Abychom lépe pochopili vlastnosti MCT oleje, musíme si říct něco o tucích. Tuky jsou organické sloučeniny, které jsou pro náš organismus velmi lákavé. Zvyšují chutnost stravy, ovlivňují konzistenci a vůni jídla, aby se nám zalíbilo, ale obecně se v oblasti zdravé výživy traduje, že tuky jsou zlo. Způsobují velké pupky a srdečně-cévní onemocnění vedoucí k infarktu. Ano, nepochybně tučné jídla přispívají k obezitě a rozvinutí mnoha zdravotních potíží, nicméně jsou také nejefektivnějším zdrojem energie ze všech makroživin a podílí se na stavbě buněčných stěn. Zásadní je jejich úloha ve fungování energetického metabolismu a transportování řady esenciálních látek. 

Pár vět o fungování tuků 

Co se týče výživy, ne všechny tuky jsou si rovny. 

Rozlišujeme je: 

  • podle zdroje 
  • typu vazby 
  • délky uhlíkového řetězce 

Tuky můžeme získat z rostlinných nebo živočišných zdrojů. Podle typu vazby atomů uhlíku rozeznáváme tuky s obsahem nasycených mastných kyselin a nenasycených mastných kyselin. Existují však i mononasycené mastné kyseliny s jednou dvojnou uhlíkovou vazbou. Do této skupiny patří i palmové tuky. Další jsou polynasycené, které mají více než jednu dvojnou vazbu. Polynasycené jsou i esenciální tuky, které je nutné přijímat v potravě. Patří tu i zdravé Omega 3 mastné kyseliny.  

Co se týče nasycených tuků, najdeme je většinou v živočišných zdrojích a nenasycené v těch rostlinných – losos, avokádo, oříšky, mandle, semínka chia, olivový nebo avokádový olej. Nicméně i některé maso, vejce a mléko obsahují část nenasycených mastných kyselin a naopak. Palmový tuk nebo čokoláda obsahují zase nasycené tuky. Obecně se říká, že čím méně je tuk nasycený, tím je zdravší. Není to však tak jednoduché. I nasycené mastné kyseliny jsou důležité pro správné fungování organismu, ale jen do určitého množství. Měli bychom se proto spíš zaměřit na to, kolik jich přijímáme ve stravě. Denně bychom měli přijmout 30 až 35 procent tuků ze stravy. Příjem nasycených tuků by neměl převyšovat 10 %. Vyhýbat bychom se měli tzv. trans tukům, které se vyskytují v trvanlivém pečivu, polevách a různých polotovarech. 

Podle řetězce rozlišujeme tuky s krátkým, středním a dlouhým řetězcem atomů uhlíku. Tuky s dlouhým nebo středně dlouhým řetězcem játra absorbují rychleji a efektivněji je promění na energii. 

Kokosový olej

MCT olej a jeho vlastnosti 

Jak jsme již výše zmínili, MCT olej je nasycený tuk se středně dlouhým řetězcem – 13 až 21 atomů uhlíku. Najdeme je v kokosovém a palmovém oleji, v kokosovém mléku, v sušené i syrové kokosové dužině i v mléčných výrobcích. Svými účinky se liší od ostatních zdrojů tuků. Některé výzkumy naznačují, že MCT oleje chrání činnost srdce tím, že zlepšují lipidový profil organismu. MCT olej se rychleji vstřebává a zvyšuje absorpci látek jako je vitamín D3 a K2 do organismu, čímž zvyšuje jejich účinnost.

Jaké má MCT olej benefity na zdraví? 

1. Pomáhá regulovat váhu 

MCT olej ovlivňuje hormony odpovědné za pocit hladu nebo nasycení v těle – peptid YY a leptin. Jedna studie účinků MCT oleje z kokosu ukázala, že lidé, kteří měli snídani s kokosovým olejem v objemu 2 polévkových lžiček, snědli méně jídla během obědu. Stejná studie také zjistila nižší nárůst triglyceridů a glukózy u MCT oleje, což může také ovlivnit pocit plnosti. Navíc má MCT olej o 10 % méně kalorií v porovnání s tuky s dlouhými řetězi, které jsou například v ořeších, avokádu nebo v olivovém oleji. Pokud jste příznivec keto diety, tedy nízkosacharidové diety, MCT olej může být nápomocný. V těle se může proměnit v ketony, produkované z rozpadů tuků, pokud udržíte nízký příjem sacharidů.

MCT olej pomůže zhubnout

2. Zvyšuje energii 

Jak jsme si již řekli, díky středně dlouhému řetězci atomu uhlíku se MCT olej dokáže vstřebat přes střeva a játra do těla rychleji. Tuky se v játrech rozloží a tělo je použije na energetický výdej nebo je uloží do tukových pneumatik v našem těle. Díky tomu, že je MCT olej rychleji vstřebáván, se neuloží do těla, ale použije se jako okamžitý zdroj energie. 

3. Zlepšuje výkonnost  

Hladina laktátu ve svalech negativně ovlivňuje sportovní výkon. Zajímavostí je, že MCT olej může vyplavování laktátů do svalů ovlivnit, což ulehčuje samotné cvičení. Navíc zvyšuje spalování tuků během cvičení. Studie z roku 2009 zjistila, že konzumace jídla bohatého na MCT, namísto tuků s delším řetězcem, zlepšila dobu, po kterou mohou rekreační sportovci vydržet vysoce intenzivní cvičení.

MCT olej pro sportovce

4. Prospívá zdraví střev 

Naše střeva jsou domovem milionů bakterií – mikrobiomu, který pomáhá našemu trávení fungovat normálně. MCT olej má antimikrobální a antimykotické vlastnosti, čímž zabraňuje přemnožení škodlivých mikroorganismů v trávícím traktu. Udržuje zdravý mikrobiom ve střevech a podporuje souvislý pohyb ve střevních klcích. 

5. Pozitivně ovlivňuje zdraví srdce 

Riziko onemocnění srdce zvyšuje vysoký cholesterol, vysoký krevní tlak, zánět, nadváha a kouření. Vzhledem k tomu, že MCT kokosový olej podporuje spalování tuků a kontrolu váhy, snižuje i risk spojený s onemocněním srdce. Lidé užívající MCT olej ve studiích dosáhli snížení zlého (LDL) cholesterolu. Naopak se jim zvýšila produkce dobrého (HDL) cholesterolu, ochraňujícího zdraví srdce. 

Vedlejší účinky a doporučená denní dávka  

Jak ve všem, tak i v případě užívání MCT oleje platí pravidlo ,,zdravé míry”. MCT olej je bezpečná potravina, pokud se to však přežene s jejím užitím, může se dostavit průjem, snížený apetit, bolest hlavy, žaludeční reflux nebo nevolnost. 

Pokud chcete lépe kontrolovat svou váhu nebo obohatit svůj jídelníček o rychlý zdroj energie při fyzickém výkonu, měli byste přijmout 5-70 gramů MCT oleje denně. Což je přibližně 1 až 5 polévkových lžic. Nezapomeňte však, že je to jen další skládačka doplňující komplexní přístup k péči o zdraví. 


Pozn.: Tvrzení nenahrazuje lékařskou péči.

Obsah stránek se věnuje tématům jako je zdraví, péče o tělo a zdravý životní styl s využitím přírodních prostředků. Blog má pouze informační charakter a v žádném případě nenahrazuje lékařskou péči. Veškeré své zdravotní potíže konzultujte výhradně se svým ošetřujícím lékařem.
Provozovatel portálu a autoři jeho obsahu nenesou odpovědnost za jakékoliv nesprávné použití informací zveřejněných na tomto portálu a na webových stránkách, na něž odkazuje.

Napsat komentář