Jaké látky přispívají k posílení imunitního systému?

imunita

Býváte často nemocní nebo trpíte únavou a jinými nepříjemnými symptomy? Důvodem může být váš oslabený imunitní systém. Je to přitom jeden z nejdůležitějších funkčních mechanizmů chránící náš zdravotní stav. Jak funguje a jak ho můžeme posílit? 

Co je imunitní systém?

To, co naše tělo chrání před neustálým nájezdem různých virů, bakterií, parazitů a jiných mikroorganizmů, je imunitní systém  — speciální síť buněk, proteinů a orgánů, které navzájem spolupracují. 

Pokud náš imunitní systém funguje správně, během hrozby se aktivizuje a vyvolává imunitní odpověď pro zničení nepřítele.  

Imunitní systém se dělí na vrozený, adaptivní a tzv. vypůjčený.

Vrozenou, přirozenou imunitu získáváme již při narození, aby naše tělo bylo schopno bojovat již s prvními infekcemi. Ta se útočníky snaží vyplavit z těla tvorbou extra dávky hlenu nebo spuštěním zvýšené horečky. 

Adaptivní, získaná imunita se tvoří během života, kdy jsme postupně vystavováni ruzným chorobám nebo proti nim získáváme ochranu prostřednictvím vakcinace. Adaptivní systém zachytí přítomnost nepřítele a aktivuje specifické zbraně — protilátky — které mají za úlohu zničit nezvaného hosta. 

Existuje ještě třetí typ imunity, tzv. “vypůjčené”, kdy například nenarozené dítě dostává protilátky od matky přes placentu a mateřské mléko. 

Úloha bílých krvinek 

Bílé krvinky — leukocyty — cirkulují v krevním řečišti a lymfatickém systému. Slouží jako hlavní hlídači a ochránci těla před patogeny. Když zachytí nezvaný patogen, začínají se rozmnožovat a posílají signály jiným buňkám. Největší úložiště leukocytů je brzlík (thymus), slezina, kostní dřeň a lymfatické uzliny. 

Bílé krvinky se dělí na dva typy: fagocyty a lymfocyty. Fagocyty jsou bojovníci, kteří útočí na patogeny a snaží se je zničit. Lymfocyty jsou jakousi pamětí imunitního systému. Snaží se zapamatovat si útočníky, aby je tělo mohlo rozpoznat při opětovném náletu. 

bílé krvinky
Obranný mechanismus imunitního systému. Bílé krvinky napadají infikované buňky.

Vliv životního stylu na sílu imunitního systému 

Jak jsme si již řekli, největší bojovníci proti cizím patogenům se vyskytují v určitých orgánech nebo v krvi, ale aby byla naše imunita silná, každá funkce v těle i mysl, musí být v rovnováze a harmonii. Protože jak již víme, všechno se vším souvisí.  

Jak tedy můžeme přirozeně ovlivnit sílu našeho imunitního systému? 

Hlavními faktory je cvičení, zdravá strava a redukce stresu. 

  • jíst vyváženou stravu, bohatou na živiny (vitamíny, minerály a antioxidanty) 
  • pravidelně cvičit
  • udržet si zdravou hmotnost 
  • přestat kouřit 
  • pít alkohol jen s mírou 
  • dostatečně spát 
  • zamezit infekcím pravidelným mytím rukou 
  • snížit stres 

Nejdůležitější vitamíny a minerály pro imunitní systém 

Všichni víme, že vyvážená strava, bohatá na živiny, je důležitá pro správnou činnost všech našich orgánů. Které vitamíny a minerály jsou však důležité pro udržení správné funkce imunitního systému? 

Především je to vitamin A, C, D a zinek.  

Nedostatek zinku může přispět k rozvinutí chronických nemocí, které oslabují imunitní systém. Přirozeným zdrojem zinku je především celozrnné pečivo, mléčné produkty, červené maso, ústřice, kuřecí maso, fazole, cizrna a ořechy. 

Vitamín D je důležitou látkou zejména u novorozenců a starších lidí, kterým pomáhá se chránit před infekcemi dýchacích cest a astmatem. Výzkumy naznačují, že vitamín D aktivuje buňky, které napadají rakovinové buňky a chrání tak před rozvinutím kolorektálního karcinomu. 

Vitamín D se často skloňuje i v souvislosti s koronavirem a onemocněním COVID-19. Provedené výzkumy ukázaly, že pacienti, kteří se léčili na COVID-19 a pravidelně užívali vitamín D, měli méně závažný průběh nemoci. 

Více si o vlivu vitamínu D na průběh nemoci COVID-19 můžete přečíst v článku: Vitamín D vs. Covid19: Jaké jsou názory lékařů a odborníků?

Betaglukany jako imunostimulační látky 

Léčivé a imunostimulační vlastnosti hub byly známé po tisíce let v tradiční medicíně východních krajin. Přirozeně vyskytující se polysacharidy, tzv. betaglukany, se totiž nachází především v houbách, ale například i v ovsu. Tyto látky stimulují imunitní odpověď aktivováním systému komplementu a posílením makrofágů, přirozených zabijácích buněk škodlivých patogenů. 

Podle některých vědeckých prací vykazují betaglukany také antikarcinogenní aktivitu. 
Betaglukan, jako imunostimulační látka, která působí aktivaci makrofágů a cytotoxicitu NK buněk, může také inhibovat růst nádoru a zabránit vzniku nádorových metastáz. 

hlíva ústřičná
Hlíva ústřičná je bohatým zdrojem přirozených polysacharidů – betaglukanů. Avšak ty varem degradují. Proto je vhodné doplňovat je prostřednictvím doplňků výživy organického původu.

Antioxidanty jako zabijáci volných radikálů 

Volné radikály se tvoří během každého běžného buňkového metabolismu. Nadměrné slunečné záření, cigaretový kouř, stres a enviromentální škodliviny přispívají k nadměrné tvorbě volných radikálů. Pokud nastane tato nerovnováha, volné radikály ničí membrány, enzymy a zdravé buňky DNA v těle.  

Zejména ovoce a zelenina obsahují látky s antioxidačními vlastnostmi, díky kterým neutralizují vysoce reaktivní, potenciálně škodlivé molekuly — volné radikály. 

Nedávné klinické studie zjistily, že suplementace antioxidantů může výrazně zlepšit určité imunitní reakce. Například suplementace vitamíny C, E a A nebo beta-karotenem zvýšila aktivaci buněk zapojených do imunity nádoru u starších osob. Suplementace antioxidačními vitamíny také chránila imunitní reakce u jedinců vystavených určitým environmentálním zdrojům volných radikálů. Suplementace vitamínem A, relativně slabým antioxidantem, snižuje morbiditu a mortalitu spojenou s infekcí spalniček u dětí. 

Nejlepším přirozeným zdrojem s nejvyšší antioxidační kapacitou (ORAC) jsou například bobule goji (kustovnice čínská) ve které byla naměřena hodnota ORAC 25300 na 100g a bobule tropické palmy maqui s hodnotou ORAC až 27600 na 100g, což je nejvyšší naměřena antioxidační kapacita vůbec. 

Více informací o antioxidantech se dozvíte v našem starším článku: Co jsou antioxidanty? A proč je naše tělo potřebuje? 


Zdroje použité v článku:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17895634/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320721

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320101

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022030293776171

Pozn.: Tvrzení nenahrazuje lékařskou péči.

Obsah stránek se věnuje tématům jako je zdraví, péče o tělo a zdravý životní styl s využitím přírodních prostředků. Blog má pouze informační charakter a v žádném případě nenahrazuje lékařskou péči. Veškeré své zdravotní potíže konzultujte výhradně se svým ošetřujícím lékařem.
Provozovatel portálu a autoři jeho obsahu nenesou odpovědnost za jakékoliv nesprávné použití informací zveřejněných na tomto portálu a na webových stránkách, na něž odkazuje.