Nachlazení a chřipka? Mějte preventivní lékárničku vždy po ruce 

chřipka a nachlazení

S podzimním sychravým počasím přichází i nepříjemné období sezónních respiračních onemocnění jako je nachlazení a chřipka. Nejde se jim zcela vyhnout. Ale pokud máte oslabený imunitní systém, zvyšuje se šance, že nás infekce na několik dní skolí. Jaké vitamíny a minerály mít vždy po ruce, abyste posílili imunitní systém proti virovým infekcím? 

Nachlazení a chřipka jsou běžná virová onemocnění, které lidi trápí od nepaměti. Většina případů těchto onemocnění není závažná. Nicméně starším osobám a lidem s oslabenou imunitou může právě chřipka způsobit závažné zdravotní komplikace často končící v nemocnici. Proto byste i tyto nemoci neměli brát na lehkou váhu. Nečekejte až na vás nemoc zasedne. Odolnost organismu proti virům můžete posilovat průběžně pomocí vitamínů a minerálů, bez kterých se imunitní systém neobejde. Které to jsou? Dozvíte se níže v článku. 

Co je nachlazení a chřipka, kdy se nejčastěji objevují a jak se šíří? 

Každý to známe. Jakmile se venku ochladí, začneme cítit nepříjemné škrábání v krku, teče nám z nosu a cítíme únavu. Chřipka nebo nachlazení horních cest dýchacích (Akutní laryngitida) patří mezi nejčastější infekční onemocnění, které jsou typické zejména v podzimních, zimních a jarních měsících, kdy je venku chladno a lidé se více shromažďují ve vnitřních prostorách. 

Co je nachlazení a jak se šíří? 

Nachlazení může způsobit až více než 200 různých virů. Nejčastěji, zhruba z 80 %, je na vině tzv. Rhinovirus a z 10-15 % způsobují nachlazení tzv. Koronaviry. Nachlazení není lehké se vyhnout. Někdy můžeme být vystaveni vícero typům virů, které na náš imunitní systém útočí. Proto se občas stane, že i týden po vyléčení jsme znovu nachlazení.  

Tyto viry se šíří vzduchem a mohou se do těla dostat všemi možnými otvory – ústy, nosem i očima. K největšímu přenosu dochází prostřednictvím kapének a přímým kontaktem s infikovaným či kontaminovanými předměty, na kterých viry ulpívají. Nachlazení se tak snadno šíří ve velkých kolektivech, odkud se přenesou domů, mezi členy rodiny nebo ostatní kamarády.  

koronavirus

Co je chřipka a jak se šíří? 

Chřipku způsobují tzv. chřipkové viry A, B, C, patřící do čeledi Orthomyxoviridae. Virus chřipky má obrovskou variabilitu antigenů na povrchu lipidové membrány. Vir tak neustálé mění své vlastnosti, na které nikdo v populaci nemá protilátky. Proto dochází k neustálému opakování chřipkových epidemií.  

Často cestujete autobusem, chodíte do školy nebo pracujete v otevřených kancelářích? Jsou to ideální prostory pro šíření chřipky. Nákaza se přenáší kapénkovou infekcí zpravidla v uzavřených prostorech, kde je vzduch suchý a dostatečně neproudí. 

Riziko zmíněných onemocnění zvyšují i další faktory jako je nedostatečná hygiena, oslabený imunitní systém, nedostatečný spánek a špatná výživa ochuzená o cenné vitamíny a minerály. 

Jaké jsou příznaky a jak léčit nachlazení a chřipku?  

Příznaky a léčba nachlazení 

První příznaky nachlazení se objevují mezi 1. až 3. dnem od infikování virem. Samotná nemoc může trvat týden až 10 dní. Zpravidla jde o lehkou infekci horních cest dýchacích a krku. Můžete cítit únavu a bolest hlavy. Typickými příznaky jsou: ucpaný nos, kýchání, rýma, bolest v krku, suchý a dráždivý kašel. 

Bohužel nachlazení se za den nezbavíte a musíte si to “odtrpět”. Současná medicína nenabízí žádné “zázračné” léky, které by vás z nemoci vyléčily. Dostupné léky v lékárnách léčí jen symptomy, tedy zmírňují a potlačují příznaky. Tělo si s virem musí pomoct samo, a proto je odolnost imunitního systému klíčová. 

Příznaky a léčba chřipky 

U chřipky jsou příznaky o něco nepříjemnější. Nemoc má často rychlý a náhlý začátek. Vysoké teploty jsou často provázené zimnicí, třesavkou, bolestí a točením hlavy, bolestí svalů. Dominuje obrovská únava, v podstatě až neschopnost pohybu. Začíná suchý, dráždivý kašel, bolest v krku, pocit ucpaného nosu ale bez rýmy a sekrece. Teploty mohou být jen do 38 °C, ale také až nad 40 °C. Vysoká horečka přetrvává 2–4 dny. Podle pneumologičky, MUDr. Hany Fojtů, může nemoc přejít do závažného, dokonce život ohrožujícího stavu u starších a nemocných lidí. Komplikace počínají zápalem plic, zánětem průdušek, svalů a myokardu. Nejčastější a nejnebezpečnější příčinou úmrtí je primární chřipková pneumonie. 

Na chřipku existuje rovněž symptomatická léčba. Jen v závažných případech se podávají antivirotika. Účinným preventivným opatřením je i očkování. Základem léčby je dostatečný odpočinek na lůžku a zmírnění bolestivých symptomů nebo dráždivý kašel. Podle MUDr. Fojtů je i během nemoci vhodné doplňovat vitamíny, zejména C a dostatek tekutin. 

camu camu

Preventivní posilování imunitního systému pomocí vitamínů a minerálů 

Vitamín C

Vitamín C je pro náš organismus esenciální. Tělo si ho neumí samo vyrobit, a proto ho čerpá ze stravy. Vitamín C podporuje produkci bílých krvinek – lymfocytů a fagocytů, které stojí v první linii v boji proti virům a bakteriím. Jako silný antioxidant ochraňuje zdravé buňky v těle před škodlivými molekulami – volnými radikály, které se do těla uvolňují během oxidačního stresu. Kromě toho snižuje pocit únavy a vyčerpání. 

Nejúčinnějším je vitamín C z organických – přírodních zdrojů. Některé potraviny obsahují vitamín, oproti jiným, v ohromném množství. Jsou to tzv. Superpotraviny jako například červené plody Camu Camu z jižní Ameriky, tropická třešeň acerola, fialové plody z palmy Maqui, ale i běžně u nás rostoucí rybíz, šípky, rakytník, jahody, zelí, nebo červená řepa.   

Vitamín D3

Vitamín D je dalším důležitým prvkem pro silnou obranyschopnost organismu. Díky vitamínu D se minerály jako je fosfor a vápník lépe vstřebávají do organismu. Tyto minerály jsou důležité pro správné fungování imunitního systému. Dostatečná hladina této látky snižuje riziko některých respiračních onemocnění jako je i Covid 19, nachlazení a chřipka. Vitamín D podporuje antimikrobiální sloučeniny v těle, které působí proti široké škále bakterií, plísní a virů. Vitamín D před samotným onemocněním sice neochrání, ale může zmírnit těžký průběh. 

D-éčko je „sluneční vitamín“, které si naše tělo umí vytvořit po dostatečném vystavení se slunečnímu záření. Bohužel, většina populace v našich zeměpisných šířkách ho má v zimě nedostatek. Obsahují ho také ryby jako je losos, makrela a tuňák nebo vaječný žlotek a játra. Spolehlivě ho lze doplnit i z doplňků výživy.

Vitamín A 

Vitamín A pomáhá udržet zdravý zrak, ale taktéž normální činnost imunitního systému. Podílí se na tvorbě bílých krvinek a tvorbě slizničních bariér v očích, plicích, střevech a genitáliích, které pomáhají zachytit baktérie a infekční patogeny. Nedostatek vitaminu A může zvýšit náchylnost k infekcím a zpomalit zotavení, když onemocníte. 

Hlavním zdrojem vitaminu A je alfa-karoten, beta-karoten a lykopen, tedy oranžová a červená přírodní barviva.  Obsahuje ho také acerola, camu camu, bobule maqui, acaí, ale i lokální potraviny jako je zimní dýně, mrkev nebo kapusta.  

Vitamíny B1, B2, B3, B5 B6, B7, B9

Řada vitamínu B se ukrývá celé spektrum esenciálních vitaminů, které spolupracují na správném fungování lidského organismu. Vitaminy B hrají klíčové role v mnohých metabolických procesech v těle. Mají přímý vliv na tvorbu energie, činnost mozku nebo na metabolismus buněk a imunitní systém. Vitamíny B1 a B3 můžete čerpat z bobulí maqui. Vitamín B9 (kyselinu listovou) obsahuje například červená řepa

červená řepa pro posílení imunity

Zinek

Dalším důležitým esenciálním stopovým prvkem pro formování imunity je zinek. Jeho přítomnost ovlivňuje aktivitu imunitních buněk – lymfocytů v boji proti patogenům. Ty se nedostatečně tvoří, jsou málo aktivní a může dojít k narušení mezibuněčné komunikace a tím i k oslabení obranyschopnosti organismu. Přírodním zdrojem zinku jsou mořské plody, ryby, maso, ale pro vegetariány i bobule camu camu

Vitamín E

Vitamín E je látka se silným antioxidačním účinkem. Stejně jako vitamín C a A, pomáhá chránit zdravé buňky před oxidačním stresem. Podporuje také tvorbu a vývoj imunitních buněk – lymfocytů. Je tak další nezbytnou látkou, která vašemu tělu pomáhá bojovat s infekcemi způsobenými viry jako je nachlazení a chřipka.

Použité zdroje:

https://www.medicinapropraxi.cz/pdfs/med/2010/08/03.pdf

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/flu/symptoms-causes/syc-20351719

https://www.who.int/health-topics/influenza-seasonal#tab=tab_1

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/acerola-cherry

https://www.healthline.com/nutrition/foods/beetroot

https://www.healthline.com/health/acai-berry-facts

https://www.healthline.com/nutrition/maqui-berry-benefits

https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-c-benefits#6.-Boosts-immunity-

Přečtete si také:

dlouhodobá únava

Trápí vás dlouhodobá únava? Získejte zpět svoji energii

Padají vám oční víčka, každou minutu se ozve hlasité zívnutí, nedokážete se soustředit a jen počítáte kolik vám zbývá do konce pracovního času? Únava občas zasedne na každého z nás. Tělo nám dává signál, že si potřebuje odpočinout a nabrat zpět svoji energii. Ale co když vás trápí dlouhodobá únava?  Jdete vstříc řeči svého těla? Jak se únavy zbavit a získat zpět svoji energii?


Pozn.: Tvrzení nenahrazuje lékařskou péči.

Obsah stránek se věnuje tématům jako je zdraví, péče o tělo a zdravý životní styl s využitím přírodních prostředků. Blog má pouze informační charakter a v žádném případě nenahrazuje lékařskou péči. Veškeré své zdravotní potíže konzultujte výhradně se svým ošetřujícím lékařem.
Provozovatel portálu a autoři jeho obsahu nenesou odpovědnost za jakékoliv nesprávné použití informací zveřejněných na tomto portálu a na webových stránkách, na něž odkazuje.