10 zlatých pravidel pro zdravé trávení

Špatné trávení občas trápí každého z nás. Pomocí dodržování jednoduchých pravidel správné životosprávy můžeme podpořit zdravé trávení a tím zvýšit i pocit spokojenosti a dostatek energie. Protože vše se vším souvisí. Níže se dozvíte 10 jednoduchých pravidel, jak prospět svému trávení.

Každý z nás už někdy zažil nepříjemné bolesti břicha, nadýmání, podrážděný žaludek nebo… nazvěme to pravým jménem – průjem.

I když se to může čas od času stát komukoliv, jistě tyto zážitky nejsou pro nikoho nic příjemného. Příčinou těchto problémů může být mnoho faktorů. Naštěstí lze správnou životosprávou mnohým z nich jednoduše předejít a zůstat v pohodě.

Zde je 10 zlatých pravidel pro lepší trávení:

1. Jezte skutečné jídlo

V uspěchané době nemáme čas na domácí stravu. A co víc, mnozí z nás ji neumí správně připravovat. Proto raději volí tzv. fast-foodové jídlo nebo polotovary ze supermarketu. Ty jsou však často vysoce kalorické, obsahují nasycené tuky, cukry, aditiva a umělá sladidla, která našemu organismu spíše uškodí.

Přitom je již známo, že takové potraviny prokazatelně zvyšují riziko zánětu střev a jiných onemocnění trávicího traktu jako je průjem nebo ulcerózní kolitída.

Naopak průmyslově nezpracované potraviny bohaté na živiny harmonizují střevní trakt a proces trávení. Je však důležité dbát o jejich správnou přípravu. Měli bychom šetřit se solí a nespěchat. Vařit jídlo na nízkém stupni, abychom předešli připálení pokrmu a následného znehodnocení živin.

2. Stravujte se pravidelně a vědomě

Jakkoliv rádi improvizujete, váš žaludek má rád pravidelný režim. Trávení i spánek mají své cykly, jejichž narušení zatěžuje organismus. Pokuste se dodržet mezi jídlem alespoň 4 –hodinové rozestupy, přičemž poslední jídlo mějte alespoň 4 hodiny před spánkem.

domácí strava

Během noci nepodnikejte výjezdy na lednici. Trávení jídla během spánku zbytečně zatěžuje organismus a narušuje kvalitu spánku.

Je důležité umět si uvědomit samotný prožitek z jídla. Proto zpomalte a udělejte si na jídlo čas. Vypněte televizi nebo počítač, který odvádí vaši pozornost. Prozkoumejte, jak voní vaše jídlo, jaká je jeho textura a teplota. Uvědomte si každé sousto a jedinečnou chuť každé ingredience.

3. Omezte zrádné potěšení – pití alkoholu, kouření

Kdo by si nedopřál sklenku vína, nebo půllitr piva k chutnému obědu, nebo večeři pro znásobení příjemného gastronomického prožitku.

Ale všeho s mírou.

Nadměrná konzumace alkoholu zvyšuje tvorbu škodlivých bakterií ve střevech, tvorbu kyselin a zánětů v žaludku. Dlouhodobým a nadměrným pitím alkoholu může dojít ke tvorbě krvácivých žaludečních vředů a zánětlivého onemocnění střev.

Kouření také vytváří podmínky pro riziko vzniku žaludečních onemocnění.

Zařaďte do jídelníčku probiotika

Probiotika jsou zdraví prospěšné kolonie bakterií, které jsou nevyhnutelné pro správnou funkci žaludku a střev. Pomáhají rozkládat potraviny na živiny, které naše tělo potřebuje k fungování.

probiotické jídlo

Alkohol, ale i špatná strava nebo antibiotika zdravý mikrobiom ničí. Jeho obnova si pak vyžaduje delší čas. Není proto nikdy na škodu pravidelně prebiotika i probiotika doplňovat a zajistit tak trávení dokonalou harmonii.

Rozhýbejte své tělo

Dalším pravidlem pro zlepšení procesu trávení je pravidelný pohyb. Neměli bychom to se sportem přehánět ihned po jídle, ale procházka na čerstvém vzduchu nám určitě prospěje.

Doporučuji: Pokud chcete nastartovat trávení již z rána, začněte den cvičením jógy alespoň 30 minut. Některé jógové pozice jsou na podporu trávení přímo určené.

procházka

Vláknina (prebiotika) je váš přítel

Je všeobecně známo, že vláknina je prospěšná pro dobré trávení.

Rozpustná vláknina absorbuje vodu a pomáhá přidat stolici na objemu. Nerozpustná vláknina (prebiotika) funguje jako obrovský zubní kartáček a pomáhá vašemu trávicímu traktu udržet vše v pohybu. Prebiotika podporují růst a aktivitu vyvážené střevní mikroflóry. Rozpustná vláknina se nachází v ovesných otrubách, luštěninách, ořeších a semenech, zatímco zelenina, celozrnné produkty a pšeničné otruby jsou dobrým zdrojem nerozpustné vlákniny.

Pijte… hodně!

Nalijte si sklenici vody a čtěte dál.

Voda je nezbytnou součástí trávení. Je součástí slin a během procesu trávení jsou s ní promíchávaný kousky potravy, aby se dostaly do tenkého střeva. Nedostatek vody v žaludku může způsobit zácpu.

Udělejte si k jídlu bylinkový čaj, nebo doplňte vodu šťavnatým ovocem a zeleninou.

Žvýkejte, žvýkejte, žvýkejte

Trávení začíná v ústech. Žvýkáním se potrava rozkládá na menší kousky, aby ji enzymy ve vašem trávicím traktu mohly lépe rozebrat a proměnit na energii a živiny. Pokud žvýkáte málo, vaše tělo nemusí absorbovat dostatečné množství živin. Čím více žvýkáte, tím více ubíráte práci žaludku.

Tvoří se více slin, které zahajují trávení již v ústech. To může pomoci předcházet příznakům, jako jsou zažívací potíže a pálení žáhy. A co víc, bylo dokonce ukázáno, že akt žvýkání snižuje stres, což může také zlepšit trávení.

Sdílejte přípravu i požitek s jídla

Jídlo je potěšení, které můžete sdílet se svými nejbližšími. Udělejte si z jídla společenskou událost. Pozvěte si domů své známé a objevujte spolu zákoutí zdravé kuchyně, která nabízí nespočetně mnoho variací. Navzájem se můžete inspirovat, motivovat a zlepšíte své kuchařské dovednosti.

společná večeře

Buďte v pohodě

Stres nabourává harmonii trávicího systému a může vás dovést k průjmu, nebo naopak zácpě. Stresové hormony přímo zasahují trávení a organismus si myslí, že nemáte čas pro odpočinek a trávení. Krev a energie jsou během stresu odváděny ze žaludku a tělo nemůže trávit.

Pokud jste ve stresu, pomozte si technikami pro odbouraní stresu, meditací, nebo jógovými cviky, které vás spolehlivě uklidní a připraví půdu pro zdravé trávení.

Únava v práci? 6 tipů jak dobít energii

Cítíte se často unavení během dne? Co je častou příčinou běžné únavy? Co můžeme udělat pro dobití energie z hlediska výživy a životního stylu?


Pozn.: Tvrzení nenahrazuje lékařskou péči.

Obsah stránek se věnuje tématům jako je zdraví, péče o tělo a zdravý životní styl s využitím přírodních prostředků. Blog má pouze informační charakter a v žádném případě nenahrazuje lékařskou péči. Veškeré své zdravotní potíže konzultujte výhradně se svým ošetřujícím lékařem.
Provozovatel portálu a autoři jeho obsahu nenesou odpovědnost za jakékoliv nesprávné použití informací zveřejněných na tomto portálu a na webových stránkách, na něž odkazuje.

Tento příspěvek má 2 komentářů

  1. Veronika

    Skvělý článek, děkuji za zpracování. Mně osobně hlavně pomohly oříšky a omega3.

    1. Miroslava Schwarczová

      Jsme rádi, že se vám líbí 🙂

      Co pro zdravé trávení pomáhá ostatním?

Napsat komentář